sobota, 20. december 2008

Izmael - Daniel Quinn, Knjiga mene briga

Bo upanje za gorilo,
potem ko človeka ne bo več?

Grega (v nadaljevanju Grega) in Šamac (v nadaljevanju Šamac) sta v zadnjem letu izumila kar dober način kako enkrat na mesec iti na pivo. Vsak si enkrat zbere knjigo, dobita se v nekem kranjskem lokalu, popijeta pijačo, nato pa gresta skozi tisto kar sta prebrala. Sedaj sta povabila tudi mene in Anito (vsakič imata enega ženskega gosta). Čeprav preberem kar veliko število knjig, pa te ponavadi nimajo kakšne posebne literarne vrednosti. Predvsem so moje knjige zadnje čase s športno in planinsko (ali gorniško-če kdo spremlja zadnje polemike v zvezi s tema dvema imenoma) tematiko. Naslov knjige dobim približno 3 tedne pred našim dvobojem, literarnim nokturnom, okroglo mizo,... Izmael - Daniel Quinn.



Začetek kar obeta. Na ovojnici gorila. Podobna King Kongu. V ozadju divjina .Zdi se mi, da bo ta knjiga pustolovska, polna bitk, napetosti.
Moti me le to, da Grega dobro poznam in se mi zdi, da on nekako ne bi izbral tako knjigo. In občutek me ne vara. Knjiga se na naslednjih straneh obrne v pravo smer. Ne sicer tako kot bi si jaz želel. Vsaj na začetku. Če ne bi bil zmenjen, je sigurno ne bi prebral. Končal bi že na 10, 15 strani. Ali pa še prej. Vendar sem jo. In sem izredno vesel zaradi tega.

Kratka vsebina: pripovedovalec si desetletja želi najti učitelja, ki bi ga poučil, kako naj reši svet. Nato pa zasledi oglas v časopisu:

Učitelj išče učenca.
Goreče si mora želeti, da bi rešil svet.
Javite se osebno.

Čeprav dvomi v verodostojnost oglasa, vseeno odide na objavljeni naslov. In tam zagleda opico. V bistvu gorilo. Z njo se potem skozi celo zgodbo pogovarja telepatsko. Gre za duhovno potovanje na katerem išče odgovor na vprašanje kako rešiti svet pred nami samimi. Ga najde? Ne. Tudi mi ga nismo našli. Izmael ne da odgovora, spodbudi nas le, da začnemo razmišljati o svojem mestu in vlogi na našem planetu.
Izmael je prvenec ameriškega pisatelja Daniela Quinna. Knjiga je doživela sedem različic, preden je leta 1990 dobila dokončno obliko. Kmalu je postala svetovna uspešnica, ki je navdihnila mnoge (Pearl Jam – album Yield, filma Matrica in Instinkt, Oprah Winfrey, učno gradivo v nekaterih šolah, diskusijske skupine na internetu). Avtor je za to delo leta 1991 prejel nagrado Turner Tomorrow Fellowship – nagrado za delo, ki ponuja izvirno in pozitivno rešitev globalnih, še posebno okoljevarstvenih problemov. Daniel Quinn se je rodil leta 1935 v Omahi v Nebraski. Leta 1975 je nehal delati v založništvu in se lotil pisanja. Izmael je začel nastajati že leta 1977, od takrat do danes doživel kar nekaj različič in šele v zadnji je v zgodbo vključil gorilo.
Dobimo se v ... (zaradi sponzorjev ne smem uporabljati imena lokalov). Pivo, dva in debata se začne. Knjigo smo vsi prebrali (kdor jo ne, plača ves zapitek). Kaj smo ugotovili? Ne preveč, dalo nam je samo razmišljati. Planeta ne bomo rešili, v bistvu tudi pravega odgovora nismo našli. Če ga slučajno kdo, naj javi. Smo pa šli skozi zgodovino, mitologijo,.. in se na koncu strinjali, da ne vemo ogromno osnovnih stvari. Do malce dvignjenega tona je prišlo le pri naslednjem primeru:
Leta 1944 so na otok St. Mathew v Beringovem morju pripeljali 29 severnih jelenov. Strokovnjaki so povsem pravilno izračunali, da bi na otoku lahko živelo do 2300 jelenov. Število uvoženih živali, ki v svojem naravnem okolju niso imele nobenih naravnih sovražnikov, plenilcev, ki bi redčili njihove vrste, se je iz leta v leto povečevalo. Dvajset let kasneje je bilo na otoku že 6000 jelenov, ki so pojedli vso razpoložljivo hrano. Med dolgoletno lakoto, ki je sledila, se je čreda zmanjšala na 42 živali, ki so životarile na meji izumrtja.
Tu nekako nismo našli odgovora ali ne bi bilo isto, če bi na otok naselili plenilce. In ta primer prenesli v naše življenje. In, ... preveč.
Skratka, vesel sem da sem se udeležil kulturnega simpozija Knjiga mene briga. Komaj čakam naslednjo knjigo.

Gregor Grašič - predlagatelj današnje knjige


Damir Stojčevič - idejni vodja

Anita Bajde in Daniel Quinn


Bo upanje za človeka,
potem ko gorile ne bo več?

Preberite, ne bo vam žal.

Ni komentarjev:

Objavite komentar